محل تبلیغات شما

چرا هنر مدرن . است؟

 

 

دومین نشست از سلسله نشست های هنرهای تجسمی در فرهنگانرازی با پرسمان واکاوی کلیپ(چرا هنر مدرن بد است؟") از فلورزک نقاش رئالو استاد دانشگاه پراگا برگزار شد.

پس از پخش کلیپ، بابک بهاری همانند روال گذشته با معرفیکتاب های برگزیده، نشست را آغاز کرد؛ هنر مدرنیسم، هنر مفهومی، راهنمای هنر مدرن، زیباشناسی،هنر معاصر، دادا و سوررئالیسم، قدرت هنر از نگاه مارکسیسم، سه گانه ی دکتر سمیع آذر(مدیر گذشته ی موزه ی هنر های معاصر)، هنر زندگی اجتماعی، تاریخ هنر، تاریخ زشتی وتاریخ زیبایی از این جمله اند.

اما هنر چیست؟ فرآیندی که تعریفش را نمی دانیم ؛ اما بههرکسی که به شیوه ای با آن مرتبط می شود، تشخص می بخشد. هنر کلاسیک بنا به تعریفافلاطون به تقلید از طبیعت می پردازد و فلورزک هم با همین نگاه دست به نقد هنر مدرنمی زند. فلورزک هنر مدرن را  بد می خواند ودر گفته هایش واژه هایی مانند زشت، بد، مشمئزکننده، بی ارزش  و در نهایت پیشنهادش: آنچه خوب نیست را کنار بگذاریماست را بکار می برد که همسانی جالبی هم از جنس واژگان و هم پیشنهادش با متن سخنرانیهیتلر و سایر رهبرهای از این دست (استالین و مک کارتی) دارد؛ سیل لجن و مدفوع، جنونآمیز، احمقانه، وراجی، بی ارزش، آنچه را نمی فهمید نابود کنید. همین دستاویز به بیکاریو گاه به نابودی هنرمندهای سرشناس و ناشناس می انجامید.

 پریشانی و تشویشنخستین واکنش توده به هنرمدرن است و بگفته ای؛ هنر مدرن پاسخ گوی فرهنگ عامیانهی توده ها نیست.

اکنون به  مثالها بر می گردیم. مجسمه ی داوود و سنگ 340 تنی، دو اثری که او به مقایسه ی آنها می پردازداین اثرها در دو جایگاه و سبک متفاوت و بدون هیچ پیوند تاریخی و عقلانی با یکدیگرند،مجسمه داوود هنر دیداریست و برای حظ بصری بردن (شاید بتوان مجسمه داوود را با اثر موسیرودن قیاس کرد که هردو به بهره گیری از اسطوره، دین و بر اساس الگوهای زیباشناسی وتقلیدی هستند). ولی سنگ 340 تنی یک اثر مفهومی و حسی است که در ورودی موزه گذاشته شدهتا بازدیدکننده ها برای ورود از زیر آن رد شوند، ایده ی تازه و شیوه ی القای حس ترسیا از زیر کوه رد شدن. تجربه ای که با دیدن مجسمه ی داوود به ما دست نمی دهد. بابکبهاری با مثال شعر نو یادآوری می کند: با توجه به زمانه هنر دگرگون می  شود و این به معنای برتری هنر نو یا بی ارزشی هنرکلاسیک نیست.

به جای گفتن اینکه هنر مدرن بد است چرا نمی گوییم: چراهنر نو مهم، جذاب و تاثیرگذار است؟ سه ویژگی اصلی هنر مدرن، آزادی بیان، تقدمایده بر اثر و نداشتن وابستگی به متریال خاص است. هنر مدرن هنر برای مخاطباست. ( مگر نه اثر سکوت جان کیج  اگر در اتاقیخالی اجرا شود شکل نمی گیرد چون اثر با صداهای اتفاقی از تنفس و عطسه شنونده ها معناو شکل می گیرد. در حالی هر کدام از سمفونی های بتهوون در اجرا ارزش خودش را بدون آنهانیز خواهد داشت!).مخاطب ارتقا دهنده و گاه بخشی از اثر است.

آقای بهاری در جهت ثبات سخن درباره ی خلاقیت در هنر مدرن،تمرینی را با اثر *قاب عمیق* بوسیله ی جا به جا کردن چند میوه و شی در درونش اجرا میکند؛ " هنر مدرن جسارت نوآوری" به ما می دهد. ایده هایی که از ناخودآگاهمانسر می زند و می توان اجرا کرد ویژگی که هنر کلاسیک از آن کم بهره است. مجسمه ی داوودهمیشه داوود می ماند. دیگر ویژگی هنر مدرن تابعیت ذهنی هنرمندها از ذوق و سلیقه ی خودشانبجای تابعیت از ذهن سفارش دهندگان(شاهان، درباریان، اشراف) است و در پایان بهم ریزیزبان معیار از مهم ترین ویژگی های هنر مدرن هستند. پدیده ای که به شمار تک تک هنرمندهابرایش تعریفی وجود دارد. بهنگام ناقوسی دیگر از هنر مدرن به صدا در می آید: کلیپ" اورسس ورلی هنر را مرتب می کند". ایده ای نو و خلاقانه و سرگرم کننده برایپایان بندی بحث نشست که خود می تواند آغازی برای نشست های بعد باشد. هنر مرتب سازی!

بیستمین نشست از سلسله نشست های شعر جهان

نوزدهمین سلسله نشست های شعر جهان

موسیقی سلتیک اثر Adrian von Ziegler

هنر ,ی ,مدرن ,نشست ,اثر ,های ,هنر مدرن ,بابک بهاری ,چرا هنر ,هنر مدرن، ,هنر کلاسیک

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Kimberly's style gosonicgo problabeabes یادگیری و موفقیت animesekushuaru Amy's game هنرخیابانی Robert's page tiostarvellearn اکستنشن سکرت کالر یعنی چه چیست