محل تبلیغات شما

به نام خدا

 

فرهنگان رازی اینبار با همکاری بابک بهاری پس ازسلسلهنشست های شعر جهان دست به برگزاری نخستین نشست از سلسله نشست های هنرهای تجسمی زد." هنر موزی، هنر موذی". اساس پرسمان  نشست واکاوایی اثر تجسمی هنرمفهومی؛ با نام کمدین، ((کاتالان)) هنرمند ایتالیایی بود.

در آغاز پس از دقیقه ای سکوت به نشان مهر و یاد کشته شدگانحادثه ی هواپیمایی، چکیده ی کتاب های برگزیده مربوط به پرسمان نشست نام برده شد:  هنر چیست؟- هنر مفهومی،آغاز بی پایان- هنر بعد از1960- نظریه ی هنر معاصر- آیا این هنر است؟- هنر برای من تو او و مقاله ی مرد کور.به گفته ی آقای بهاری  آقای علی رامین را میتوان از جمله ارزنده ترین برگرداننده های کتاب های هنری دانست.

کمدین، موزی که کاتالان با نوار چسب پهن توسی رنگی بهدیوار چسباند و دوازده ساعت بعد هنرمند دیگری به نام داتونا ( در پرفرمنس-هنرمند گرسنه)خورده شد! مدیریت گالری می گوید که ایده را فروخته نه موز را! پرسشی که در خودآگاهو ناخودآگاه بیننده شکل می گیرد " آیا این هنر است؟" با توجه به گستردگیبازتاب و برجستگی این اثر در میان سه چهار هزار اثر دیگری که در همان نمایشگاه به نمایشدرآمده ، واگویه و دیدگاه های گوناگونی که موج وار در رومه ها و مطبوعات سرریز شدههمه و همه سبب شده تا توجه ویژه ای به اثر بشود. گالری بروئن ایالت میامی آثار تجسمیرا از 1400 نمایشگاه سراسر جهان جمع آوری کرده و به اجرا گذاشته است. اما چرا تنهاکمدین اینچنین هیجانی به راه می اندازد؟ آیا کارهایی از این دست در تاریخ هنرهایتجسمی اجرا شده است؟ تفاوت ها و شباهت های آثار دیگر کاتالان با این اثر در چیست؟ آیاخورده شدن موز اثر را کامل می کند و ایده اش را می سازد؟ آیا در کمدین طنز تنیده است؟طنز چه نقشی در پیدایش بیماری اخلاقی در جامعه و نیاز مدام توده به سرگرمی را داراست؟آیا به گفته ی فیلسوف آدرنو طنز در هنر به کمدی گرایش پیدا می کند و تلقین کننده یآن می شود که آشتی هست در حالی که سراسر زندگی را دشمنی و درگیری فرا گرفته؟  شاید بتوان گفت این پرسش ها  تجسمی وار در نشست پاسخ داده شدند ( اجرای کمدینیافت شده، اجرای سمبلیک اثر خانم اونو The apple_اثریکه به سرنوشت کمدین مبتلا شد و بوسیله ی جان لئون خورده شد، اثر الهام گرفته شده یبابک بهاری از کمدین؛ با چسباندن ترکیبی از میوه های تقریبا هم فرم کنار هم، اجرای سه گانه ی مونالیزا، پخش  کلیپ اجرای کمدین و عکس های آثار پیشین کاتالان).برای درک بهتر بابک بهاری می افزاید: آنچه مارسل دوشان پدر هنر مفهومی بدان اشاره میکند خنثی بودن شی بعنوان اثر ( نشانه بودن نه مصداق بودن ) است تا بتوان با آن پیوندیایجاد کرد. اشیای معمولی روزمره خودشان هستند مانند جعبه های مارک بریلو اما اگر هنرمند بسته بندی های شبیه آن را به قصدهنر بسازد همان جعبه ها مفهومی دیگر پیدا می کند و درباره چیزی جز کارکرد همیشگی شانمی باشند. در حقیقت درباره چیزی هستند.

-" پذیرفتن هنر مدرن به معنای رد و حتی هم سطح شمردنآن با هنر کلاسیک نیست. هر اثر مفهومی شایسته ی توجه ببینده نیست. با این همه پس هنرچیست؟ هنر خوب ایده ی خوب است."

همین ایده ی خوب پرسش و پاسخ های دوستدارهای هنر را باردیگر تا ساعتی به شوق آورد. ایده ها و دیدگاه هایی که امید است هم ادامه یابد و  هم در آسمان تاریک هنری ایران سوسویی بیفروزد.

 

دی 1398

بیستمین نشست از سلسله نشست های شعر جهان

نوزدهمین سلسله نشست های شعر جهان

موسیقی سلتیک اثر Adrian von Ziegler

هنر ,ی ,های ,اثر ,نشست ,تجسمی ,می کند ,ها و ,کند و ,بابک بهاری ,هنرهای تجسمی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Stacy's site Florence's memory Susan's notes گروه مهندسی آج بوک bopimpspecme dark همسفران نمایندگی شمس llafkaablowav wamanlaypom zokawinfi